Vaak geïnspireerd door het werk van de grootste componisten verkent Anne Teresa De Keersmaeker in een samenwerking met choreograaf Radouan Mriziga deze keer een wereldhit uit de klassieke muziek: Vivaldi's De vier jaargetijden. Beiden fervente waarnemers van de natuur creëerden ze Il Cimento dell'Armonia e dell'Inventione, een werk geïnspireerd door de geometrieën van de natuur en de planetenconstellaties, om een gedanst contrapunt bij de muziek te genereren. In een tijdperk van klimaatsverandering, waarin de seizoenen nog nauwelijks te onderscheiden zijn van elkaar, vormt deze vreugdevolle contemplatie een ruimte om te reflecteren over de ecologische crisis en dringend onze relatie met bedreigde ecosystemen te herdenken. Dit meesterwerk, gecomponeerd drie eeuwen geleden en hier uitgevoerd door violiste Amandine Beyer, zet zijn reis door de geschiedenis verder door brandend actuele ecologische en politieke kwesties aan de oppervlakte te brengen.
Création 2024 / Chorégraphie : Anne Teresa De Keersmaeker, Radouan Mriziga / Créé avec et dansé par : Boštjan Antončič, Nassim Baddag, Lav Crnčević, José Paulo dos Santos / Musique : Antonio Vivaldi Le quattro stagioni, Amandine Beyer, Gli Incogniti, Alpha Classics-Outhere Music 2015 / Analyse musicale : Amandine Beyer / Scénographie et lumière: Anne Teresa De Keersmaeker, Radouan Mriziga / Costumes : Aouatif Boulaich / Direction des répétitions : Eleni Ellada Damianou
Production : Rosas / Coproduction : Charleroi danse, Concertgebouw Brugge, La Monnaie/De Munt, Berliner Festspiele, Festival d'Automne à Paris, Festival de Marseille, ImPulsTanz, Sadler's Wells, Théâtre de la Ville de Paris / Soutien : Dance Reflections by Van Cleef & Arpels, Tax Shelter du Gouvernement fédéral belge en collaboration avec Casa Kafka Pictures, Communauté flamande, Commission communautaire flamande (VGC)
Autour d’un verre en amont d’un spectacle, Elodie Verlinden, chercheuse en danse à l’ULB, et Celia Diaz, responsable de la médiation à Charleroi danse, vous invitent à rentrer dans les arcanes d’une œuvre, à ouvrir la boîte à outils d’un·e chorégraphe, à parcourir l’histoire de la danse dans une approche didactique et accessible.
Les Apéro danse sont gratuits mais la réservation est conseillée