50'

Némo Camus is een Brusselse geluidskunstenaar en regisseur. Zijn aanpak stelt de relaties in vraag tussen intiem verhaal en geschiedenis, omgeving en individu,... Met dit eerste dansproject, in nauwe samenwerking met performer Robson Ledesma, onderzoekt hij de geschiedenis van zijn grootmoeder, Lourdès de Oliveira, geboren in Brazilië uit de verbintenis tussen een zwarte vrouw van bescheiden afkomst en een jonge blanke man, zoon van een middenstander die haar niet wilde erkennen. Deze vrouw met een bijzondere achtergrond speelde Mira in de film Orfeu Negro (1959) van Marcel Camus en zal voor altijd een bepaald beeld van Brazilië en van de schoonheid van de Carioca mulatta belichamen. Door het lot van deze vrouw te relativeren en naar haar stem te luisteren, onderzoekt het stuk de thema’s van afstamming en erfgoed. Dona Lourdès probeert het lichaam te zien als een ruimte waarin de geschiedenis geschreven is.

Distribution
Conception et écriture : Némo Camus / Chorégraphie et interprétation : Robson Ledesma / Collaboration chorégraphique : Mary Szydlowska / Création musicale : Baptiste Le Chapelain / Dramaturgie : Nathalia Kloos / Création costumes : Miguel Peñaranda Olmeda / Création vidéo : Mary Szydlowska / Scénographie : Rafa Pamplona / Création lumière : Ines Isimbi  
Production déléguée : atelier 210 / Coproduction : Charleroi danse, atelier 210, Ateliers de Paris / Soutien : La Bellone, kunstencentrum BUDA, Maison des Cultures de Saint-Gilles, Pianofabriek, Théâtre Varia, Centre Wallonie-Bruxelle
Les avant-premières sont accessibles sur invitation : martin.dewez@charleroi-danse.be