50'
Solo

Eerst is er een lichaam. Gehuld in een grote witte slip. Twee lantaarns werpen een vaal licht. Opgerold, embryonaal, bijna pijnlijk, doortrokken van uiterst kleine bewegingen. De ademhaling is zichtbaar onder de ribben, de bewegingen worden groter. Dan wedergeboorte, bijna, uit het niets. Dit lichaam is dat van Good Boy, van Alain Buffard, een genie van de Franse choreografie. Toen hij de postmodernistische choreografe Yvonne Rainer ontmoette, had hij zeven jaar niet gedanst. Zij gaf hem de kracht en het instinct om deze choreografie te creëren, die het sentimentele lichaam van de dans van die tijd verlaat om een "nutteloos" lichaam van artistieke realiteit te creëren. Het is ook een politieke realiteit, want Alain Buffard legde de jaren van AIDS bloot in zijn creaties. Hij stierf in 2013. Good Boy is een van de vier werken voor wiens postume uitvoering hij  toestemming gaf. Een overgedragen werk, hier gedanst door Christophe Ives.

Distribution

Création en 1998 à la Ménagerie de Verre à Paris, réinterprétation en 2012 par Mathieu Doze et transmission en 2023 / Conception : Alain Buffard / Interprétation : Christophe Ives / Assistant à la création et transmission : Matthieu Doze / Accompagnement artistique : Fanny de Chaillé / Partition sonore (Collection Palix) : Andante de la sonate n°1 en si mineur de J.S. Bach, BWV 1014 par Glenn Gould et Jaime Laredo, Good boy par Kevin Coyne, New York, New York par Wendy Mae Chambers / Directrice de production, diffusion : Isabelle Ellul / Attachée de production, communication : Jeanne Dantin

Production déléguée : Association Display / Coproduction, résidence : Ménagerie de Verre / Soutien : ministère de la Culture – DRAC Auvergne-Rhône-Alpes, Région Auvergne Rhône-Alpes / Fanny de Chaillé est artiste associée au TPM Théâtre Public Montreuil – CDN et à Chaillot – Théâtre national de la Danse

© Marc Domage 

 

18 ans +