Since her seminal work i-Clit, Mercedes Dassy has been forging a path with boldness, fluidity and tenacity. While the idea behind RUUPTUUR emerged in March 2020 just as a new health crisis was unfolding, the piece went on to embrace other forms of rupture, such as those found in relationships, society and politics. The choreographer and performer responded to these questions with the condensed energy of a “festive, bastardised DIY” ritual. Its four female cyborg-centaurs centrifuge rhythms and languages (hip-hop, afrobeat and contemporary dance), overturning every protocol in the brutal truth of a feminine plural that has plenty of rough edges. A ritual of “autonomy and empowerment to break what must be broken, inspire what must happen, celebrate a shift in the future, revive your hopes, take action, swallow something if you have to, keep your spirits up, break the deadlock, find support, stir up the emotions needed to make yourself capable and powerful enough to bring about a rupture (and please, in the process, eliminate the gloominess that pervades, thank you)”.
Création 2022 / Concept, chorégraphie : Mercedes Dassy / Collaboration, interprétation : Dora Almeleh, Kim Ceysens, Maeva Lassere et Mercedes Dassy / Dramaturgie, conseil artistique : Sabine Cmelniski / Costumes : Justine Denos / Son : Clément Braive / Lumière : Caroline Mathieu / Régie générale : Caroline Mathieu, Bryan Albert / Régie son : Clément Braive / Collaboration dramaturgique : Maria Kakkogianni / Regard extérieur : Judith Williquet / Production, diffusion : ama brussels
Production déléguée : Atelier 210, ama brussels / Coproduction : Charleroi danse, Théâtre de Liège, Viernulvier, Points communs – Nouvelle scène nationale Cergy-Pontoise/Val d’Oise, Rencontres chorégraphiques internationales de Seine-Saint-Denis, La Coop asbl, Atelier 210 / Aide : Fédération Wallonie-Bruxelles – Service de la danse, Wallonie-Bruxelles International, Wallonie-Bruxelles Théâtre/Danse / Soutien : La Villette, La Bellone, Kunstencentrum BUDA, Studio Thor, Shelter Prod, taxshelter.be, ING, Tax Shelter du Gouvernement fédéral belge
Les apéros danse sont un nouveau moment de convivialité et de découverte de la danse. Autour d’un verre, en amont d’un spectacle, Elodie Verlinden, chercheuse en danse à l’ULB, vous invite à rentrer dans les arcanes d’une œuvre, à ouvrir la boite à outils d’un chorégraphe, à parcourir l’histoire de la danse dans une approche didactique et accessible.
Martha Graham disait « La danse est le langage caché de l’âme ». Ce langage s’apprend et s’apprécie pas à pas, d’un spectacle à l’autre. Trop souvent la danse est encore perçue à tort comme un art difficile. Les apéros danse sont faits pour déjouer ce préjugé et accompagner le public sans l’influencer dans sa vision de l’œuvre. Donner le goût pour mieux se laisser porter par l’univers des artistes, la singularité des spectacles. Car comme le préconisait Maurice Béjart : "La danse, c’est un minimum d’explications, un minimum d’anecdotes, un maximum de sensations".