Sinds het baanbrekende i-Clit timmert Mercedes Dassy aan haar weg. Durf, vlotheid, volharding. Hoewel het idee voor RUUPTUUR ontkiemde in maart 2020, op het moment dat er een ongeziene pandemie uitbrak, zal het stuk eerder andere vormen van ruptuur behandelen: amoureus, sociaal, politiek... De choreografe en performer beantwoordt deze vragen met de gebalde energie van een "feestelijk en bastaard DIY " ritueel. Vier vrouwelijke centauren - half mens, half merrie – doen er dansritmes en -talen (hip-hop, Afrobeat, hedendaagse dans...) centrifugeren, gooien alle protocollen overboord in de brutale waarheid van een meervoudige vrouwelijkheid vol stugheid. Een ritueel "van autonomie en empowerment om te breken wat gebroken moet worden, om te voeden wat gevoed moet worden, om een aankomende overgang te vieren, om onze hoop nieuw leven in te blazen, om actie te ondernemen, om te incasseren wanneer het moet, om onszelf moed te geven, om verlamming te doorbreken, om steun te vinden, om de affecten aan te wakkeren die we nodig hebben om onszelf kracht en kunde te geven, om een breuk te veroorzaken (en in het proces de heersende zwaarmoedigheid te laten barsten a.u.b. dank u wel)".
Création 2022 / Concept, chorégraphie : Mercedes Dassy / Collaboration, interprétation : Dora Almeleh, Kim Ceysens, Maeva Lassere et Mercedes Dassy / Dramaturgie, conseil artistique : Sabine Cmelniski / Costumes : Justine Denos / Son : Clément Braive / Lumière : Caroline Mathieu / Régie générale : Caroline Mathieu, Bryan Albert / Régie son : Clément Braive / Collaboration dramaturgique : Maria Kakkogianni / Regard extérieur : Judith Williquet / Production, diffusion : ama brussels
Production déléguée : Atelier 210, ama brussels / Coproduction : Charleroi danse, Théâtre de Liège, Viernulvier, Points communs – Nouvelle scène nationale Cergy-Pontoise/Val d’Oise, Rencontres chorégraphiques internationales de Seine-Saint-Denis, La Coop asbl, Atelier 210 / Aide : Fédération Wallonie-Bruxelles – Service de la danse, Wallonie-Bruxelles International, Wallonie-Bruxelles Théâtre/Danse / Soutien : La Villette, La Bellone, Kunstencentrum BUDA, Studio Thor, Shelter Prod, taxshelter.be, ING, Tax Shelter du Gouvernement fédéral belge
Les apéros danse sont un nouveau moment de convivialité et de découverte de la danse. Autour d’un verre, en amont d’un spectacle, Elodie Verlinden, chercheuse en danse à l’ULB, vous invite à rentrer dans les arcanes d’une œuvre, à ouvrir la boite à outils d’un chorégraphe, à parcourir l’histoire de la danse dans une approche didactique et accessible.
Martha Graham disait « La danse est le langage caché de l’âme ». Ce langage s’apprend et s’apprécie pas à pas, d’un spectacle à l’autre. Trop souvent la danse est encore perçue à tort comme un art difficile. Les apéros danse sont faits pour déjouer ce préjugé et accompagner le public sans l’influencer dans sa vision de l’œuvre. Donner le goût pour mieux se laisser porter par l’univers des artistes, la singularité des spectacles. Car comme le préconisait Maurice Béjart : "La danse, c’est un minimum d’explications, un minimum d’anecdotes, un maximum de sensations".