Zes pantsula-dansers samengebracht door choreograaf Jeremy Nedd stampen met hun voeten in een gestaag tempo in een dynamisch ensemble. In The Ecstatic kruist de in Brooklyn geboren choreograaf, gevestigd in Basel, Zwitserland, dit frenetieke footwork, dat in de jaren zestig ontstond in de townships van Johannesburg, Zuid-Afrika, met de praise break van de pinksterkerken in de VS, een zang en dans die tot trance leidt. Van het "waggelen van de eend", wat pantsula betekent in de Zulu-taal, tot de vurigheid van het gebed, geven de vertolkers zich over aan een extatische trance, tussen vreugde en smart. Door de overeenkomsten tussen deze twee sociale praktijken nodigt de choreograaf ons uit om de relatie tussen religie, koloniale geschiedenis en zwarte lichamelijkheid te bevragen.
Création 2019 / Conception, chorégraphie : Jeremy Nedd, Impilo Mapantsula / Performance, chorégraphie : Kgotsofalang Moshe Mavundla, Tommy Tee Motsapi, Bonakele Mambotjie Masethi, Sicelo Malume ka Xaba, Sello Zilo Modiga, Vusi 2.2 Mdoyi / Régie générale et création lumière : Thomas Giger / Régie plateau : Laura Knüsel / Musique et composition : Xzavier Stone, Modulaw / Création sonore : Fabrizio Di Salvo / Dramaturgie : Anta Helena Recke / Regards extérieurs : Deborah Joyce Holman, Maximilian Hanisch / Production Suisse : Ursula Haas / Production Afrique du Sud : Daniela Goeller
Production assistance : Kihako Narisawa, Lucas Del Rio Estevez / Diffusion : Caroline Froelich | Moin Moin Productions
—
Coproduction : Kaserne Basel, Arsenic Lausanne, Theater Tuchlaube Aarau / Soutien : Fachausschuss Tanz & Theater BS/BL, Südkulturfonds, Pro Helvetia, Schweizer Kulturstiftung, Migros Kulturprozent, Ernst Göhner Stiftung, Stanley Thomas Johnson Stiftung, Jacqueline Spengler-Stiftung, Schweizer Interpretenstiftung, Wilhelm und Ida Hertner-Strasser Stiftung