In eerste instantie verwijst Maggie in de titel naar een iconisch personage uit Cat on a Hot Tin Roof, een toneelstuk van Tennessee Williams dat in 1955 op Broadway in première ging. Het verhaal speelt zich af in het zuiden van de Verenigde Staten en gaat over een blanke familie in crisis, waarvan de patriarch, Big Daddy, ziek is. Op de achtergrond dienen Afro-Amerikaanse bedienden, die nauwelijks opgemerkt worden. Trajal Harrell geeft hen ruimte en creëert een parade om hun lichamen en stemmen in de schijnwerpers te zetten. Op de catwalk paraderen de dansers, uitgerust met huishoudelijke accessoires die tot modecreaties worden omgevormd: kussens, lakens en tafelkleden worden gedrapeerd als gewaden en hoofdtooien, en zo wordt de rolverdeling omgekeerd. Het vibrerende voguing is hier de drijvende kracht achter de creatieve vitaliteit. Het stelt dansers in staat om via beweging en zelfexpressie de vastgelegde codes van de dominante, witte, bourgeois en welgestelde klasse te heroveren. In een zacht tempo, kenmerkend voor zijn wereld, nodigt Trajal Harrell ons uit om deel te nemen aan deze groots opgezette ceremonie, die langzaam maar zeker de machtsstructuren omkeert.
Création 2019 / Mise en scène, chorégraphie, costumes et son : Trajal Harrell / Scénographie : Erik Flatmo, Trajal Harrell / Lumières : Stéfane Perraud / Assistant mise en scène : Lennart Boyd Schürmann / Dramaturgie : Katinka Deecke / Performeur·euse·s: Trajal Harrell, Stephanie Amurao, Helan Boyd Auerbach, Vânia Doutel Vaz, Rob Fordeyn, Christopher Matthews, Nasheeka Nedsreal, Perle Palombe, Songhay Toldon, Ondrej Vidlar, Tiran Normanson / Tournée : Causecélèbre / Diffusion : ART HAPPENS
Production : Manchester International Festival
Maggie the Cat est la première partie de la trilogie Porca Miseria commandée par le Manchester International Festival, Schauspielhaus Zürich, ONASSIS STEGI, Kampnagel, Holland Festival, Barbican + Dance Umbrella, NYU Skirball, Berliner Festspiele, The Arts Centre – NYU Abu Dhabi
À l’achat d’un spectacle, accès gratuit au Battle du dimanche 2 fév. uniquement sur réservation pour les 100 premier·ère·s inscrit·e·s. : ticket@charleroi-danse.be
Autour d’un verre en amont d’un spectacle, Elodie Verlinden, chercheuse en danse à l’ULB, et Celia Diaz, responsable de la médiation à Charleroi danse, vous invitent à rentrer dans les arcanes d’une œuvre, à ouvrir la boîte à outils d’un·e chorégraphe, à parcourir l’histoire de la danse dans une approche didactique et accessible.
Les Apéro danse sont gratuits mais la réservation est conseillée