1h
Solo

Van de zes silhouetten op het podium beweegt er slechts één spontaan. Ikue Nakagawa is soms dochter, moeder, echtgenote, zus, in deze figuratieve clan waarvan de inerte leden alleen door haar actie in positie worden gebracht. Ze beweegt, installeert, waakt, troost, zorgt. En de enige reactie die ze krijgt zijn deze vlakke gezichten, deze lege blikken. De rouw die de danseres en choreografe oproept in TAMANEGI onthult zijn verschillende lagen door de tableaus die ze samenstelt. Familiedynamieken allianties, aanwezigheden, krachten, onderdanigheid, onverbiddelijke afwezigheid, sporen worden in dit stuk geschetst aan de hand van de tekeningen van de artieste zelf. De even vreemde als vertrouwde houdingen vertalen met een grote finesse de schoonheid en kwetsbaarheid van verdriet, binding en zorg. Familie en zwakheden staan centraal in een werk dat even plastisch als choreografisch is, terughoudend als gul.

Distribution

Création 2022 / Conception, chorégraphie et interprétation : Ikue Nakagawa
 / Collaboration dramaturgie : Lorenzo De Angelis
 / Lumières : Octavio Mas
 / Construction scénographie : Val Macé / Musique : Patrick Belmont
 / Regard extérieur : Masako Hattori
 / Conseil en technique marionnettique : Noemie Vincart

​Production à la création : AMA Arts Management Agency – France Morin, Cécile Perrichon et Anna Six
Coproduction : Les Brigittines (Bruxelles, Be), Charleroi danse – centre chorégraphique de Wallonie-Bruxelles (Be), C-TAKT (Genk, Be), Le Vivat ‒ Scène conventionnée d’Armentières (Fr), La Place de la Danse ‒ CDCN Toulouse/Occitanie (Fr)
Aide : Fédération Wallonie-Bruxelles – service de la danse
Soutien : BAMP (Bruxelles, Be), La Bellone (Bruxelles, Be), La Briqueterie – CDCN Val-de-Marne (Vitry-sur-Seine, Fr), Centre Chorégraphique National de Roubaix/Ballet du Nord (Fr)
Ce projet est en compagnonnage avec Le BAMP.
Remerciements : Taka Shamoto, Benoît Priels

 

© Nine Nouvel

Une co-présentation la Balsamine et Charleroi danse