Ze gebruikt bewegingen en stelt deze op de proef om hun sociale en politieke impact in vraag te stellen. Anna-Marija Adomaityte, choreografe geboren in Litouwen en nu gevestigd in Zwitserland, onderzocht hoe lichamen de machtsstructuren kunnen ondermijnen waartoe ze behoren. Workpiece (2021), geïnspireerd door haar ervaring als serveerster in een fastfoodketen, toonde het lichaam dat zich verzet tegen productieve gebaren, terwijl Pas de deux (2021) de heteronormatieve structuur van het koppel kwam verstoren. Haar laatste werk, TikTok-Ready Choreographies (2024), duikt in de specificiteit van deze dansen die ontworpen zijn voor het scherm, waarbij de belangrijkste betrokkenen op scène worden geroepen: tieners uit de Franstalige regio van Zwitserland, met wie ze dit stuk creëert. Op het podium bevragen zij de manier van in de wereld te staan waarbij lichamen en identiteiten erg blootgesteld zijn. Angst en kwetsbaarheid komen zo in het spel.
Création 2024 / Concept et chorégraphie : Anna-Marija Adomaityte / Création sonore et lumière, direction technique : Gautier Teuscher / Interprétation : Adriana Amos, Charlotte Laurient, Lou Bertossa, Edith Nordmann, Louane Pericot, Mégane Belomo, Alessia Pierdomenico / Collaboration à l’écriture chorégraphique, référent : Victor Poltier / Costumes : Wato / Administration : Hugo Langlade / Production : Lavinia Johnson / Collaboration artistique : Elie Grappe / Directrice de casting : Minna Prader / Assistante de casting : Clémence Touzet / Soutien à la recherche des adolescent·e·s : Audrey Bersier / Diffusion : Tristan Barani
Production : Cie A M A / Coproduction : Pavillon ADC (programme (AC)COMPAGNONS soutenu par la Fondation Leenaards), Théâtre Vidy-Lausanne / Soutien : Ville de Genève, Pro Helvetia, Loterie Romande
© Cie A M A
À l’achat d’un spectacle, accès gratuit au Battle du dimanche 2 fév. uniquement sur réservation pour les 100 premier·ère·s inscrit·e·s. : ticket@charleroi-danse.be