Opgeleid in zowel traditionele als hedendaagse dans in Seoul, studeerde Kyung-A Ryu, die in 2002 naar Brussel verhuisde, beeldende kunst aan La Cambre, alsook filosofie en geluidsmontage. Haar belangrijkste taal – beweging – resoneert met de relatie tussen het individu en diens omgeving. Met ook de dualiteit van haar eigen identiteit, tussen Europa en Korea, waar de relatie tot de natuur gekenmerkt wordt door bescheidenheid . Door een dans in een vogelkostuum uit te beelden, stelt de choreografe deze figuur in vraag, zowel symbolisch als reëel, in verschillende culturen, van Noord-Amerika tot het Verre Oosten. "Hoe kunnen we het sacrale en het luisteren herscheppen in een ruimte waar lichamen, beelden en talen voortdurend in beweging zijn? Hoe kunnen folklore en hedendaagse creatie samensmelten? Hoe kunnen het echte en het fictieve met elkaar verweven worden? "
L'Oiseau que je vois is modulair en kan zowel in theaters als op scholen of openbare pleinen gespeeld worden.
Création 2024 / Interprète de l'oiseau : Claire Lamothe/ Musicien de scène guitare et chant : Nel Platiaux / Chorégraphie, scénographie, dramaturgie : Kyung-A Ryu / Assistanat : Laura Mas Sauri / Régie générale : Léopold Nève / Conseiller à la création lumières : Filipe Dos Santos / Environnement sonore électro-acoustique : Gabriel Séverin / Composition et paroles des chansons : Baudouin de Jaer / Costume d'oiseau : Conception Kyung-a Ryu/Fabrication Maison Maguet / Captation vidéo : Captathéâtre/Mathieu Haessler & Sonia Ringoot / Administration/gestion : NOODIK productions / Une production Cie ECHOINTHEDREAM de Kyung-a Ryu/mouvement et arts visuels. / Coproductions : Charleroi danse, Pierre de Lune et NOODIK productions / Soutien de la Fédération Wallonie-Bruxelles, de la Maison de la création Centre Culturel de Bruxelles Nord pour les quatre résidences, et le soutien du Centre Culturel Coréen à Bruxelles pour la communication.
Remerciements à Caroline Leboutte, Sarah Delattre.