± 1h10
Solo

Waar de Ivoriaanse choreografe zich in Filles-pétroles nog omringde met twee danseressen uit de wijk Abobo in Abidjan, is het hier het dorp van haar kindertijd en haar voorouders van moederskant dat het vertrekpunt vormt voor deze nieuwe verkenningstocht. Meer dan tien jaar na het wervelende Quartiers libres (2012), waarmee haar choreografische stijl, gedreven door grote kracht, bekend werd, is de solovorm hier opnieuw het ankerpunt om een reis te maken door een land vol herinneringen en indrukken. Nadia Beugré duikt in haar jeugdjaren in het dorp Yikakou. Ze opent een pad om andere stemmen, andere aanwezigheden uit te nodigen zich bij haar in dit stuk te voegen. De stem van de grootmoederlijke figuur die haar haar naam gaf, Gbahihonon, en de machtige, vaak vergeten vrouwen uit de Mandingo heldendichten die haar dans bevolken. De muziek en zang, de verhalen verteld door de stem van een vrouwelijke griot, dragen dit levendige weefsel van herinneringen, dat het huidige bestaan verlicht van een vrouw die haar gevoelige geschiedenis wil delen.

Distribution

Direction artistique et interprétation : Nadia Beugré / Interprétation et musique live : Charlotte Dali, Sali Diabate / Dramaturgie : Kader Lassina Touré / Scénographie : Jean-Christophe Lanquetin / Direction technique et lumières : Paulin Ouedraogo / Responsable de production : Virginie Dupray


Production : Libr’Arts / Coproduction (en cours) : Charleroi danse, Kunstenfestivaldesarts,
Montpellier Danse, Festival d’Automne à Paris, Theater Freiburg, CCN de Caen en
Normandie (dispositif accueil-studio), ICI Centre Chorégraphique National de Montpellier
Occitanie (programme artiste associé) / Soutien : DRAC Occitanie – Ministère français de la
Culture / Remerciements : Ivoire Marionnettes, Institut français de Côte d’Ivoire
Performances à Bruxelles avec le soutien de l’Ambassade de France en Belgique et de
l’Institut français à Paris dans le cadre de IF Incontournable

Une co-présentation Kunstenfestivaldesarts et Charleroi danse