Wat voor dansen kunnen er worden geschreven als we ons plotseling realiseren dat het haar op onze schedel het enige lichaamsdeel is dat onwillekeurig kan bewegen? Welke wegen worden geopend door dit gegeven als vertrekpunt te nemen en de bewegingen te onderzoeken die uit deze wortel voortkomen? Dit is het nauwgezette onderzoek dat de Litouwse choreograaf Dovydas Strimaitis heeft ondernomen bij het componeren van deze solo. Gehuld in glanzend zwart verdwijnt zijn silhouet bijna in de ruimte, waardoor de schijnwerpers op zijn lange rode haar gericht blijven. De hypnotiserende bewegingen ontvouwen zich vanaf de bovenkant van zijn hoofd, beschrijven cirkels en trekken onwrikbare vormen om hem heen. Als voormalig lid van het Ballet national de Marseille onder leiding van (LA)HORDE biedt de choreograaf en performer hier zijn eigen variatie op het thema hairography, een manier van dansen waarbij veel gebruik wordt gemaakt van hoofdrotaties en krachtige haarbewegingen.
Création 2022 / Création, chorégraphie, interprétation : Dovydas Strimaitis / Lumières : Lisa M. Barry / Musique : composition originale de Julijona Biveinytė, Bach Prélude de la Suite n°4 pour violoncelle joué par Yo-Yo Ma / Technicien : Povilas Laurinaitis
Coproduction : Conny Janssen Danst, Dansateliers